السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم
احلى ما فى هذا الدرس انه يجعل التلميذ لاول مرة يفكر ومخه يشتغل !!!!!!!!!!
بعد ما يتعرف على الصور والاشكال والالوان .....
يبدأ بالربط بين الصور وايجاد العلاقة بينهم
مثل العلاقة بين
المعلم والسبورة ( اكيد علشان بيكتب عليها)
والفلاح والفأس ( حيزرع بيه طبعا أومال يعنى حيقتل مراته )
الفرخة والبيضه ( واحدة فيهم بتجيب التانية ولسه العلماء فى حيرة لغاية دلوقتى مين اللى جه الاول الفرخة ولا الكتكوت؟؟)
القطة واللبن ( حتستحمى بيه اااقصد حتشربه )
وهكذا ..... الأمثلة كتير.....
ويفضل
لو حاول المعلم ان يجعل التلميذ يربط بين اشياء واقعية امام عينيه
مثل القلم والورقة
القلم الرصاص والبراية
القلم والجومة
.......
ولا ننسى اتباع نفس نقاط الدروس السابقة
من مساعدة الاسرة للتلميذ والتعزيز وربط الدرس بالواقع ...
بسم الله الرحمن الرحيم
احلى ما فى هذا الدرس انه يجعل التلميذ لاول مرة يفكر ومخه يشتغل !!!!!!!!!!
بعد ما يتعرف على الصور والاشكال والالوان .....
يبدأ بالربط بين الصور وايجاد العلاقة بينهم
مثل العلاقة بين
المعلم والسبورة ( اكيد علشان بيكتب عليها)
والفلاح والفأس ( حيزرع بيه طبعا أومال يعنى حيقتل مراته )
الفرخة والبيضه ( واحدة فيهم بتجيب التانية ولسه العلماء فى حيرة لغاية دلوقتى مين اللى جه الاول الفرخة ولا الكتكوت؟؟)
القطة واللبن ( حتستحمى بيه اااقصد حتشربه )
وهكذا ..... الأمثلة كتير.....
ويفضل
لو حاول المعلم ان يجعل التلميذ يربط بين اشياء واقعية امام عينيه
مثل القلم والورقة
القلم الرصاص والبراية
القلم والجومة
.......
ولا ننسى اتباع نفس نقاط الدروس السابقة
من مساعدة الاسرة للتلميذ والتعزيز وربط الدرس بالواقع ...